Når Volvo lancerer en ny bil, begynder de med
top-versionerne. Heldigvis udvides modelprogrammet
henad vejen, og derfor kan man nu også anskaffe en
XC40 på danske nummerplader til under 400.000 kroner
– i skrivende er der oven i købet kampagne på
basis-modellen, så den kommer under 380.000 kroner.
Men hvad er det så, man får for de penge?
Som overskriften allerede har indikeret, får man
faktisk en rigtig god bil. Volvo XC40 er helt
overordnet yderst velkørende, den ser i
undertegnedes optik godt ud – måske den mest
vellykkede udgave af det seneste basisdesign – og de
funktionelle egenskaber er i det store hele ikke
anderledes, blot fordi man ikke betaler så meget for
bilen.
Den prøvekørte bil var dog ”påhængt” en god portion
ekstraudstyr, som bragte prisen op over en halv
million kroner, men dels er man jo ikke tvunget til
at tilkøbe ekstraudstyret, og vælger man at gøre
det, har man dog derigennem en vis valgfrihed.
Basis-version med 3 cylindre
Men det centrale ved ”Base” versionen, for det er
det, den er døbt, er et forbavsende godt basisudstyr
og ikke mindst en helt ny 156-hestes 1,5 liters
turbobenzinmotor med kun 3 cylindre. 3-cylindrede
motorer er nyt hos Volvo, bilen bliver omkring 150
kg lettere end fx den udgaven med firehjulstræk,
automatgear og en 247 hestes maskine, vi for nylig
prøvede, og det har bilens køreegenskaber haft gavn
af.
Vægtbalancen i bilen bliver ganske enkelt bedre, og
under acceleration og nedbremsning er bilens balance
også rigtig god. At man så skal bruge ”hele” 9,4
sekunder på at nå op på de 100 km/t, kan man jo nok
leve med – højtydende SUV’er er i undertegnedes
optik ofte en misforståelse, for en højbenet bil med
over 21 cm frihøjde er jo ikke præcis en racerbil,
og derfor skal stor motorkraft mest tilgodese fx
terrænkørsel, ”sværtransport” og kørsel med store
anhængere. Men det kan man jo vælge, som man vil.
Miljø godkendt
Netop derfor savnes den store effekt heller ikke i
T3-udgaven, som den hedder med den 3-cylindrede
motor. Motoren er Euro 6d TEMP godkendt (de nye
miljønormer, der træder i kraft 1. september 2019),
anhængervægten er 1600 kg og bilens køreegenskaber
er rigtig gode. Hvad mere kan man ønske sig…
Mere udstyr? Ja, indrømmet: Volvo On Call med bl.a.
tilskudsvarmer er naturligvis en god ting. Et super
lydanlæg er det også, IntelliSafe Pro pakken med
”Pilot-Assist” – en slags avanceret kombination af
adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, BLIS
(blindvinkel-advarsel) m.v. – er også godt, men
prisen på 32.000 kroner virker som lidt i
overkanten. Pudsigt er en opbevaringsboks under
førersædet til 700 kroner – den er faktisk glimrende
til fx på denne årstid at lægge handsker i.
Store hjul gjorde ingen skade
Testbilen var desuden opgraderet med 235/50-19 hjul
i stedet for de 235/60-17, der er standard. Vi
frygtede, at affjedringskomforten ville lide derved,
men Volvo har formået at finjustere deres dynamiske
undervogn i en sådan grad, at den forener det
komfortable med det køredynamiske.
Det sidste er yderst udtalt gennem det, at bilen
krænger meget lidt (se on-board videoen her på
siden). De fleste SUV’er med så stor frihøjde
krænger forholdsvis meget, det påvirker balancen
gennem kurverne især, men det har man altså virkelig
styr på i XC40’eren, og især i denne lettere udgave.
Standardudstyret inkluderer bl.a. sædevarme,
el-ruder både for og bag, LED forlygter (suverænt i
den kolde tid), læderrat, klimaanlæg, en 9” vertikal
centerskærm, skiltegenkendelse og på
sikkerhedsfronten bl.a. 7 airbags, vognbaneassistent
og automatisk nødbremse med såvel
fodgængergenkendelse og genkendelse af store dyr.
|